Ter promotie van het 110-jarig bestaan van Feyenoord besloot de club haar trouwe supporters te verrassen met een persoonlijke Feyenoord-story. In samenwerking met Feyenoord ontwikkelde B.made het campagneconcept, ook verzorgden wij de technische realisatie.
De campagne
Ruim 450.000 Feyenoord-supporters ontvingen op 19 juli 2018, de jubileumdag, een unieke infographic met daarin hun persoonlijke ‘Feyenoord-story’ vol feitjes en cijfers, berekend vanaf iemands geboorte.
Data als basis
Een grote hoeveelheid historische data van de club Feyenoord diende als basis voor deze campagne. In de persoonlijke Feyenoord-story kon je onder meer zien hoeveel wedstrijden er zijn gespeeld, overwinningen zijn behaald en doelpunten zijn gemaakt sinds jouw geboorte. Wanneer er (oud-)Feyenoorders op dezelfde dag jarig zijn of dezelfde voornaam hebben, dan was dit ook terug te vinden in de gepersonaliseerde infographic.
Om de infographic te realiseren werd er voor iedere supporter een persoonlijke webpagina gegenereerd. Van deze webpagina werd een afbeelding gemaakt. De afbeelding werd vervolgens naar de supporters gemaild. Doordat iedere supporter een persoonlijke webpagina had, zijn de stories gemakkelijk te delen via social media.
Die Feyenoord-story is serieus leuk gedaan. Mooi gebruik van data! Feyenoord-supporter
Visual design
De personalisatie ging verder dan het wijzigen van enkele cijfertjes. In de Feyenoord-story werden verschillende dynamische afbeeldingen toegevoegd. Zo werd in de infographic bijvoorbeeld de foto van jouw Eredivisie-topscorer aller tijden weergegeven.
Lancering
Alle supporters die bij Feyenoord bekend zijn met hun geboortedatum en hebben aangegeven dat ze e-mails willen ontvangen van Feyenoord ontvingen hun persoonlijke story op 19 juli per e-mail. Wanneer je niet tot deze groep behoorde kon je je Feyenoord-story aanvragen via https://mijnstory.feyenoord.nl. De campagne liep t/m donderdag 2 augustus 2018, dat was de laatste dag dat de persoonlijke Feyenoord-story aangevraagd kon worden.
Positief ontvangen
De campagne werd goed ontvangen. Op social media waren veel positieve reacties terug te vinden, ook werd de actie veelvuldig gedeeld.