Loading...
Online marketing

Meet en verbeter je ROI met de trackingmogelijkheden van Facebook

Meet en verbeter je ROI met de trackingmogelijkheden van Facebook poster

Met Facebook tracking kunnen adverteerders meten hoe hun Facebookadvertenties buiten Facebook om presteren. Marketeers hebben in 2019 bijna $70 miljard uitgegeven aan Facebookadvertenties. Toch vinden de meeste verkopen plaats op e-commerce websites, in apps of in fysieke winkels. Met de Facebookpixel kun je je verkopen inzichtelijk maken.

Facebook Pixel

Een Facebook-pixel is een klein stukje code dat je aan je website toevoegt. Nadat de pixel is geïnstalleerd, kun je zien wat mensen op je website doen nadat ze een van je Facebook-advertenties gezien hebben, waardoor je uiteindelijk advertenties kunt maken die relevanter zijn voor je publiek.

Een Facebook-pixel werkt door een identificatiecookie aan de bezoekers van je website te geven. Die cookie is als het ware een ID-nummer die de pixel vertelt wat mensen doen terwijl ze je website bezoeken. Je kunt zelf bepalen wat er wordt bijgehouden, en die informatie wordt naar Facebook gestuurd.

De pixel is in werking wanneer Facebook een van je websitebezoekers als Facebookgebruiker identificeert via een stukje algemene informatie, zoals een e-mailadres. Zodra deze informatie wordt doorgegeven, kun je aangepaste doelgroepen gaan maken en de resultaten van je advertenties meten op basis van de acties van websitebezoekers. In Facebook termen wordt elke actie die iemand op je website onderneemt een gebeurtenis genoemd.

Offline bijhouden van gebeurtenissen

Facebook offline event tracking (OET) maakt het mogelijk om gebeurtenissen in de echte wereld zoals winkelaankopen, verkoopgesprekken en geboekte afspraken te linken met Facebookadvertenties. De Facebook Pixel is dus eigenlijk voor je online winkel, terwijl OET voor je fysieke locatie is.

Het verschil tussen de Facebook Pixel en offline even tracking is de manier hoe informatie verzameld wordt. Om OET te laten werken, moet je gegevens ophalen van bijvoorbeeld je salessysteem, en deze in een CSV-bestand naar Facebook sturen. Vaak gebeurt dit handmatig, maar je kunt ook de offline conversie-API van Facebook gebruiken om dit automatisch te doen.

Zodra Facebook de gegevens heeft, zoekt het naar overeenkomsten tussen je klanten en Facebookgebruikers. Zodra er een match is, vertelt Facebook je welke klanten een advertentie gezien hebben, voordat ze actie ondernamen.

Met offline tracking kun je uitgebreide data in kaart brengen:

  • Klantgegevens zoals e-mailadres en naam;
  • Acties zoals aankopen, het bijwonen van een evenement of het plaatsen van een telefonische bestelling;
  • Conversiedetails zoals de tijd, dag en waarde van een aankoop.

Facebook SDK voor mobiele apparaten

De Facebook Software Developer Kit (SDK) is een pakket met instructies, tools en snelkoppelingen voor ontwikkelaars die een appintegratie met Facebook willen maken. Deze maken het bijvoorbeeld mogelijk om via Facebook in te loggen op je favoriete apps. Facebook SDK is een handig pakket voor marketeers: het maakt het uitwisselen van informatie tussen een app en Facebook mogelijk. Het lijkt op de Facebookpixel, maar Facebook SDK is enkel gericht op apps.

Met SDK kun je appgebeurtenissen analyseren, zoals het behalen van een bepaald niveau in een spel, voltooide registraties of in-app-aankopen, en die gegevens vervolgens delen met Facebook. Vervolgens kun je je advertenties optimaliseren, meten en betere advertentiedoelgroepen uitkiezen.

Facebook SDK helpt marketeers daarnaast met het vinden van beter converterende appgebruikers.

Conclusie

De trackingmogelijkheden van Facebook zijn erg handig om je advertentieprestaties in kaart te brengen en deze te optimaliseren. Daarnaast helpen ze adverteerders ook om de conversieratio in elke stap van de customer journey te verbeteren.

Met de Facebook tracking tools kun je alle afzonderlijke gebeurtenissen goed meten, zodat je weet waar je klanten struikelen en hen beter op weg kunt helpen.

Over de auteur
Meer stories van