Mike van den IJssel is al geruime tijd Lead Designer bij B.made. Hij heeft zijn hand gehad in de meeste door B.made gecreëerde uitingen. We vragen Mike het hemd van het lijf, hij heeft namelijk grootse plannen voor de toekomst! Daarnaast heeft hij een aantal leuke tips om aan je personal branding te werken.
Wanneer het over design gaat zien we je meteen opveren. Waar komt deze passie eigenlijk vandaan?
Dat is eigenlijk wel een grappig verhaal! Ten eerste was ik vroeger altijd al veel bezig met tekenen en was Paint ook het eerste programma wat ik opende op mijn eerste computer. Maar ten tijde van de middelbare school speelde ik vaak online gangsterspelletjes. Dit waren altijd spellen die je in een browser speelde en deze waren qua vormgeving eigenlijk altijd vrij saai, en design technisch niet echt hoogstaand. Ik vroeg mijzelf af: kan ik dit spel niet op een bepaalde manier mooier maken? Nou had elke speler een profielpagina waarin je wat HTML-code kon implementeren en plaatjes kon uploaden. Dus kwam ik met het idee om deze spelersprofielen wat mooier te maken door persoonlijke visuals te creëren. Zonder nog te weten hoe had ik Photoshop gedownload en na wat YouTube tutorials had ik er al snel mijn weg in gevonden. Voor ik het wist zat ik elke avond visuals te maken in Photoshop en die verkocht ik dan in die spellen, het sloeg best aan. Ik was zo online een klein handeltje gestart, hahaha.
Ook tijdens mijn opleiding Detailhandel ben ik altijd blijven photoshoppen. Ik kwam er eigenlijk al snel achter dat deze opleiding niets voor mij was, en ik zag mezelf al helemaal niet ergens in een schoenenwinkel staan. Het spookte al een langere tijd door mijn hoofd, dus ik besloot om me aan te melden voor de opleiding Multimedia Vormgeving op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Het photoshoppen ging me namelijk steeds beter af. Hier ging wel een lastige aanmeldprocedure aan vooraf: onder de vereisten behoorden o.a. het uitvoeren van verschillende opdrachten zowel thuis als op het GLR, toetsing en een intakegesprek. Uit een groot aantal aanmeldingen ben ik uiteindelijk gekozen.
Hoelang werk je nu inmiddels bij B.made? Waar houd je je mee bezig?
B.made is uit BLIS Digital voortgevloeid, waar ik met veel plezier aan mijn 8ste jaar ben begonnen. Toen ik mijn eerst voetstappen bij BLIS maakte, waren we met ongeveer 12 personen, 5 jaar later zijn we met meerdere teams samen uitgegroeid naar bijna 80 man. Zo’n 2 jaar geleden hebben we ons marketing team verzelfstandigd en zijn we samen met Made in Rotterdam onder een nieuwe vlag verder gegaan: B.made. En dat gaat ook lekker, hier zitten we nu ondertussen ook alweer met een mannetje of 40. Ik ben bij B.made eigenlijk simpel gezegd verantwoordelijk voor hoe alles eruitziet en of het lekker werkt. Ik ben hier begonnen als Visual Designer, maar deze rol is inmiddels voor mij wel wat veranderd. Zo ben ik vaker betrokken bij het voortraject, krijg ik de kans om wat meer met strategie bezig te zijn en zijn we bezig om ons designteam op te schalen. Mooi bruggetje, want we zoeken nog mensen ;).
Wat zijn je hoogtepunten?
Ik heb een hoop hoogtepunten mogen meemaken samen met het hele team. Maar persoonlijk gezien is Feyenoord echt mijn cluppie, dus dat ik hier regelmatig voor mag werken is natuurlijk fantastisch. Zo heb ik een hoop projecten voor Feyenoord mogen doen zoals de website, app, werken bij Feyenoord website, het Legioen platform en ik ben betrokken geweest bij het visual identity project. Daarnaast heb ik ook dit jaar samen met Feyenoord de visuele richtlijnen voor social media neergezet en hier creëren onze contentdesigners nog steeds wekelijks een hoop content voor. Het grootste hoogtepunt voor mij is toch wel de groei die we met B.made & BLIS hebben doorgemaakt en het feit dat ik hier onderdeel van ben geweest en nog steeds met trots mag zijn. En het mooie is, dat we deze groei de komende jaren gaan doorzetten en ik heb hier echt alle vertrouwen in.
Maar persoonlijk gezien is Feyenoord echt mijn cluppie, dus dat ik hier regelmatig voor mag werken is natuurlijk fantastisch.
De laatste tijd ben je op Instagram met je persoonlijke branding bezig. Inmiddels gaat het heel hard met de volgers. Wat houdt personal branding voor jou in?
Ik geloof zeker in de kracht van social media. Ik zie Instagram eigenlijk als een soort digitale speeltuin waarmee je je naamsbekendheid en bereik kunt vergroten. Het is een goed platform om vrij simpel met mensen in contact te komen. Voorheen plaatste ik berichten zonder er al te veel mee te doen, maar sinds december ben ik ervan bewust dat ik hier veel meer mee kan bereiken. Ik ben me er meer in gaan verdiepen om te kijken wat er allemaal mogelijk is, en ik moet zeggen dat er een wereld voor mij openging.
Zo heb ik toen een aantal doelen voor mezelf opgesteld: het vergroten van de naamsbekendheid van B.made en van mezelf als persoon, daarnaast vind ik het leuk om mijn kennis te delen en zo anderen te inspireren. Ik ken bijvoorbeeld een hoop agencies, omdat ik weet welke designers er werken. Deze designers zijn vaak ook actief met design bezig op Instagram. Dit was ook een belangrijke reden om te werken aan de groei van mijn account. En het mooie van dit is dat ik volledig zelf kan bepalen wat en hoe ik het erop zet.
Ik ben begonnen met het delen van kennis, het laten zien van mijn werk en probeer ik zoveel mogelijk te praten met andere creatievelingen. Elke dag leer ik weer wat en stel ik mijn strategie weer een beetje bij, het is echt een heel leuk en leerzaam proces.
Dit bericht bekijken op Instagram
Het harde werken, want in contentcreatie gaat veel tijd zitten, wierp gelukkig snel zijn vruchten af. In vier weken tijd had ik er al 2.000 volgers bij, dagelijks meerdere berichtverzoeken en contact met grote accounts over heel de wereld. Er ontstaan echt leuke, leerzame en inspirerende gesprekken. Ik heb ondertussen zelfs al mijn eerst zakelijke afspraak gehad via Instagram. Het creëert een win-winsituatie, mijn eigen naamsbekendheid wordt groter en zo die van B.made ook.
Zoveel volgers creëren klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Kun je een tipje van de sluier geven hoe je dit hebt gerealiseerd?
Jazeker, de basis begint eigenlijk altijd bij waardevolle content. Content dat echt onderscheidend is. Ik plaats geen berichten die al veelvuldig geplaatst zijn door andere accounts. Daarnaast draait het om de juiste communicatie, door veel te communiceren met mensen bouw je een band op. Dit zijn ook designers met 20.000 of 50.000 volgers. Ik deel dagelijks ook content van andere op mijn stories, en om het wat extra’s te geven geef ik hier dan kort mijn mening over. Ik reageer op hun berichten en op de reacties die ze onder mijn posts plaatsen en hou zo de “engagement” hoog, zoals ze dat noemen. Zo vergroot je ook de kans dat andere jouw content gaan delen. En mijn laatste tip; wees gewoon lekker jezelf, ook online. Het is een hoop werk, maar uiteindelijk betaalt het zich wel terug. Natuurlijk niet altijd in euro’s, maar de positieve reacties en berichten die ik dagelijks ontvang zijn voor mij nu voldoende.
Je hebt al aardig wat ontwikkelingen meegemaakt. Hoe ziet volgens jou de designwereld er over 10 jaar uit?
Hmm, 10 jaar is wel heel ver haha. Maar we zien wel dat de wereld steeds meer data-driven wordt. Het duurt niet lang meer, of misschien is het al wel zo ver dat de data jou beter kent dan jij jezelf denkt te kennen, of in ons geval de gebruiker. Ook in de designwereld hebben we hiermee te maken en zullen we steeds meer data-driven gaan werken, al doen we dit al redelijk. Verder denk ik dat AI, AR & VR steeds belangrijker worden, ook voor design. Design verschuift steeds meer van het platte, naar alles wat je om je heen ziet. Daarnaast is het hele UX gebied de afgelopen jaren enorm gegroeid en ook steeds belangrijker geworden, mede dankzij grote partijen als Uber en Airbnb, die hiermee het verschil maken. Dit zal zich de komende jaren ook blijven doorontwikkelen.
Benieuwd naar het Instagramprofiel van Mike? Kijk dan hier.