Als analist houd ik van lijstjes. De beste landingspagina’s, keywordlijsten, jaaroverzichten, noem maar op. Je raadt het al; hieronder de handigste Google tools -op een rijtje-.
1.Google Analytics
De welbekende en waarschijnlijk meest gebruikte webanalysetool. Nu analysecookies waarschijnlijk gewoon weer mogen van de minister (niets zo onzeker als voorgenomen wetgeving in Nederland), kunnen we er weer lekker op los analyseren. Een paar kleine tips als je net begint:
- Maak minimaal twee profielen aan per website. Eén met alle ongefilterde data, één met data waar je eigen verkeer uit gefilterd is. Werk je zoals BLiS web & mobile veel voor klanten, filter dan je eigen verkeer en dat van je klant op IP-adres.
- Stel doelen in. Belangrijkste pagina’s kun je meten door doelen in te stellen. Bijvoorbeeld een contactformulier, nieuwsbriefinschrijving of ieder ander willekeurig conversiepunt op de website. Roept de actie geen nieuwe pagina op? Los het dan op met eventtracking of virtual pageviews. Een event kan wel een doel zijn, maar geen onderdeel van een doeltrechter. Een virtual pageview ziet er hetzelfde uit als een gewone pageview en kan daarmee dus wel onderdeel zijn van een doeltrechter.
- Heb je een webshop? Stel meteen de e-commercemodule in. Dit kost wel iets meer tijd, maar hier haal je zoveel extra informatie uit, dat kun je gewoonweg niet missen.
- Heb je een zoekfunctie? Stel dan sitesearch in. Dit geeft direct aan waar bezoekers op zoeken op je eigen site, en dus welke informatie niet goed of niet snel genoeg vindbaar is via het reguliere menu. Een schat aan informatie voor de webanalist dus.
Link: Google Analytics
2.Google Adwords
Direct bovenaan de zoekresultaten van Google is relatief eenvoudig: tekstadvertenties inkopen via Google AdWords. In de praktijk is het wel verstandig om er iets langer over na te denken, maar het principe blijft hetzelfde. Je koopt bij iedere zoekopdracht van iedere bezoeker tegen opbod een plaats tussen de advertenties. Dit werkt als een geautomatiseerde veilig per zoekwoord of zoekwoordcombinatie. Hoe minder concurrentie op het zoekwoord, hoe goedkoper de advertentieplaats. Daarbij speelt de relevantie van de advertentie ook een steeds grotere rol in AdWords. Hoe relevanter de advertenties voor de bezoeker, hoe meer “korting” je krijgt op het zoekwoord.
Wil je snel extra verkeer op je website? AdWords helpt je snel aan relevante bezoekers en de kosten heb je zelf in de hand.
Link: Google AdWords
3.Google Drive
Ken je Google Docs? Dat is nu overgegaan in Google Drive. Maar Google Drive is ook de grote dropbox tegenhanger van Google. Een Cloudoplossing waarmee je foto’s, documenten en andere bestanden kunt synchroniseren tussen je Android telefoon, je desktop computer of laptop en eigenlijk alles wat een browser heeft. Je kunt eenvoudig samenwerken aan document, en bijvoorbeeld per document een team samenstellen. Dat geeft mogelijkheden.
Eén van mijn favorieten toepassing van Google Drive maakt gebruik van de spreadsheetfunctie, hoe kan het ook anders, en een script genaamd Google Analytics Report Automation (magic). Hiermee haal ik live data op uit Google Analytics van bijvoorbeeld de laatste 3 maanden. Met deze data vul ik een spreadsheet dashboard, wat alle relevante KPI’s bevat voor onze websites. Met gebruik van de API van Facebook en Twitter vul ik het dashboard aan met de allerlaatste social media statistieken. Dit dashboard kan ik vervolgens delen met mijn team (of klant). Ik heb daarbij ook een trigger ingesteld die iedere 4 uur de gegevens automatisch ophaalt. Zo weet ik zeker dat alle gegevens altijd up-to-date zijn, en ben ik geen uren meer kwijt aan rapportages maken. Deze uren kun je vervolgens weer stoppen in nuttige dingen doen, zoals je statistieken analyseren, A/B-testen en je Facebook status bijwerken.
Link: Google Drive
4.Google Alerts
In het Nederlands Google Meldingen. Het idee is simpel: voer een zoekwoord in en als er iets nieuws op Google verschijnt, dan krijgt je daar een melding van. Gelukkig kun je instellen dat je alleen de belangrijkste nieuwe resultaten wilt krijgen. Deze tool is extreem handig als je wilt weten of (en wanneer) er over je product gepraat wordt. Lanceer je een nieuw product? Voer meteen een Google Alert in en je weet direct op welke fora je ambassadeurs actief zijn. Uiteraard is deze methode ook zeer geschikt om negatief sentiment snel te herkennen. Snel en adequaat reageren voorkomt misschien wel een bezoekje aan Kassa of een telefoontje van de consumentenbond.
Link: Google Alerts
5.Google Trends
Misschien beter bekend als Google Insights for Search. Deze diensten zijn ook samengevoegd door Google. Je voert een aantal zoekwoorden in en Google vergelijkt de zoekvolumes. Dit kun je doen per land of regio en gaat per indexcijfers. De absolute aantallen zul je dus nooit te weten komen, maar het geeft relatief gezien een goed beeld van populariteit.
Een voorbeeld voor de zoekwoorden smartphone, tablet, pc, mac en laptop. Sinds februari 2012 is in Nederland de zoekterm “mac” meer gebruikt dan “PC”. Sinds oktober 2012 is de zoekterm “tablet” de zoekterm “laptop” definitief voorbij. De term smartphone is ondanks de enorm gestegen verkopen van smartphones de afgelopen jaren niet zo erg gestegen. Hoe dit kan? Waarschijnlijk is “smartphone” niet echt een consumententerm. Die zullen eerder zoeken op “telefoon” of “mobiel” terwijl ze eigenlijk op zoek zijn naar een smartphone. Met dit in je achterhoofd kan Google Trends een hele nuttige aanvulling zijn op je analyse-arsenaal.
Link: Google Trends
6.Google webmasterhulpprogramma’s
Weer zo’n tool waar je niet zonder kunt als je gaat zoekmachine optimaliseren. Je krijgt onder meer rapportages over zoekwoorden, de status van je sitemap en pagina’s die foutmeldingen veroorzaken. Handig is dat je je webmasterhulpprogramma’s kunt koppelen aan je Google Analytics account. Je ziet dan je keyword rapportage inclusief impressies gewoon terug in Analytics. Erg handig!
7.Google Tagmanager
Installeer de Google Tagmanager op je website en je kunt daarna zonder tussenkomst van IT en lastige coding allerlei ‘tags’ in gebruik nemen op je website. Zo is standaard een template aanwezig voor Google AdWords conversion tracking, Google Analytics, Google remarketing en DoubleClick. Nieuwe marketingtools inzetten wordt dus een stuk eenvoudig als eenmaal de Google Tagmanager aanwezig is. Ook ‘tags’ zoals meetpixels van affiliates die niet van Google vandaan komen worden ondersteund. Er is dan geen template aanwezig, maar je kunt zelf de code in de interface invoegen. De mogelijkheden gaan een stuk verder dan dat ik hier beschrijf, in een latere blogpost zal ik hier verder op in gaan.
Link: Google Tagmanager
8.Google Analytics URL Builder
Een ander type tags als hierboven beschreven. De URL builder van Google helpt je met het taggen van URL’s. In deze tags geef je nuttige informatie door, waarmee je de link snel terug kunt vinden in Google Analytics. Bijvoorbeeld bij het verzenden van een nieuwsbrief naar een aantal duizend ontvangers. Zonder tagging zie je in Google Analytics het websiteverkeer uit verschillende bronnen komen. Het verkeer van Microsoft Outlook wordt niet herkend, maar als direct verkeer opgenomen in de rapporten. Van Microsofts webbased clients zoals outlook.com, msn.com, Hotmail en Live Mail komen allemaal van verschillende URL’s binnen, evenals bijvoorbeeld Gmail. Door het toevoegen van eenvoudige tags zie je het verkeer netjes verzameld onder bijvoorbeeld de bron ‘nieuwsbrief’, het medium ‘e-mail’ en de campagnenaam ‘promo-03-13’. Dit is natuurlijk ook direct toepasbaar op betaalde banners, links op social media en ga zo maar door.
9.Google AdWords hulpprogramma voor zoekwoorden
Als je met AdWords bezig bent of wilt gaan, dan moet je deze kennen. Het hulpprogramma voor zoekwoorden is een handige tool om op ideeën te komen voor nieuwe zoekwoorden. Daarbij schat AdWords meteen voor je in hoeveel verkeer je kunt verwachten en hoeveel concurrentie er op het zoekwoord is. Deze tool is niet alleen handig voor gebruik binnen AdWords, maar kan ook zeer bruikbaar zijn voor zoekmachine optimalisatie. Zo geeft de tool bijvoorbeeld vaak zoekwoorden terug waar je zelf nog niet aan had gedacht.