Google Ads introduceert een nieuwe advertentiefunctie. Met de leadformulierextensie kunnen B2B marketeers direct een leadformulier in een Google zoekadvertentie tonen. Een veelbelovende functie voor het genereren van leads!
Beter laat dan nooit
Hoewel Facebook en LinkedIn al eerder met een dergelijke functie op de proppen kwamen, liet Google nog even op zich wachten. Vooral B2C bedrijven werden tegemoetgekomen in het advertentieplatform van Google. Met functies als Smart Shopping en Smart Display kunnen winkeliers hun tastbare producten goed onder de aandacht brengen.
Hoewel Facebook en LinkedIn al eerder met een dergelijke functie op de proppen kwamen, liet Google nog even op zich wachten.
Business-to-business marketing
B2B bedrijven verkopen vaak complexe of dure producten en diensten, vaak ook nog eens in een nichemarkt. Voor deze bedrijven kan het lastiger zijn om klanten te bereiken. Persoonlijk contact is gebruikelijk in deze markt. En dat persoonlijke contact komt niet zomaar tot stand. Gebruikers van je website moeten het contactformulier eerst vinden, en deze vervolgens invullen en versturen.
Nieuwe leadgeneratie mogelijkheid
Dankzij de nieuwe leadformulierextensie is de drempel voor bezoekers mogelijk lager om een formulier in te vullen. Daarnaast springt de advertentie nog beter in het oog, wat gunstig is voor het doorklikratio. De nieuwe functie vind je onder het kopje ‘Advertenties en extensies’. Momenteel is de extensie nog in bèta. Daarom is deze in sommige accounts nog niet zichtbaar.
Hoe maak ik een leadformulierextensie aan?
De leadformulierextensie kun je enkel gebruiken in zoekadvertenties. Zowel in de extensietekst als in het kopgedeelte kun je 30 karakters kwijt. Het invullen van de extensie is vrij eenvoudig. Test vooral met meerdere varianten!
Hoe zit het dan met conversietracking?
- Het openen van een leadformulier door een gebruiker registreert Google als een ‘lead form click’.
- Het spreekt voor zich dat een ingevuld en verstuurd leadformulier als een leadconversie gezien wordt.
- De prestaties van de clicks en conversies kun je zien door in de Google Ads kolommen te segmenteren op ‘kliks en conversies’.
Je kunt je leads downloaden als een CSV-bestand of zet een webhook integratie in om leads naar je CRM-systeem door te zetten.
Pros en cons
De nieuwe extensie is zeker een interessante functie om uit te proberen. Enerzijds wordt de weg van het invullen van een formulier korter gemaakt, wat een positief effect moet hebben op het conversieratio. Anderzijds kunnen we ons voorstellen dat mensen die nog nooit van je hebben gehoord, niet zomaar hun gegevens zullen achterlaten. Je website is ten slotte een omgeving waar je mensen kennis kunt laten maken met je merk.