Om relevant te blijven voor adverteerders en om campagnes beter te laten presteren, introduceert Google Ads nieuwe functies: portfoliobiedstrategieën, een nieuwe look voor attributierapporten en verbeteringen voor de mobiele Google Ads app.
Nieuwe portfoliobiedstrategieën: ‘Conversies Maximaliseren’ en ‘Conversiewaarde Maximaliseren’
Google Ads introduceert nieuwe opties voor portfoliobiedstrategieën. Deze maken het eenvoudiger om Slim Bieden in te zetten bij zoekcampagnes. Dankzij biedstrategieën sluiten campagnes beter aan op bedrijfsdoelstellingen. Zo kunnen adverteerders een biedstrategie inzetten om een bepaald doelvertoningspercentage te bereiken, wanneer het vergroten van de naamsbekendheid het doel is.
Een portfoliobiedstrategie kan adverteerders helpen om de prestaties van meerdere campagnes te optimaliseren. Het is een geautomatiseerde en doelgerichte biedstrategie, waarin meerdere campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden zijn gegroepeerd.
Tot op heden waren er portfoliobiedstrategieën beschikbaar voor doel-CPA (kosten per acquisitie), doel-ROAS (rendement op advertentie-uitgaven), Klikken Maximaliseren en Doelvertoningspercentage. Om Slim Bieden bij zoekcampagnes nog gemakkelijker te maken, zijn Maximaliseer conversies en Maximaliseer conversiewaarde te gebruiken als portfoliobiedstrategieën.
Adverteerders kunnen deze nieuwe biedstrategieën ook koppelen aan gedeelde budgetten, die kunnen bijdragen aan het verhogen van het aantal conversies, of het vergroten van de conversiewaarde.
Google adviseert om campagnes in hetzelfde portfolio op te nemen als ze een budget delen, en hierbij Klikken Maximaliseren, Conversies Maximaliseren of Conversiewaarde Maximaliseren te gebruiken.
Een nieuw uiterlijk voor attributierapporten
Voordat mensen converteren, hebben zij vaak al gebruik gemaakt van verschillende kanalen en advertenties. Dankzij conversieattributie kan er waarde toegekend worden aan elk van deze kanalen en interacties, die hebben bijgedragen aan de conversie. Op basis van deze gegevens kunnen er dan belangrijke keuzes gemaakt worden.
Om adverteerders te helpen met het ontdekken van deze inzichten, heeft Google Ads nieuwe attributierapporten uitgebracht. Met de nieuwe functie kan er beter in kaart gebracht worden hoe klanten reageren op marketinginspanningen. Hierdoor kun je beter actie ondernemen in de gebieden die resultaat opleveren.
Vanaf heden zijn de volgende functies beschikbaar:
- Overzicht
- Best presterende paden
- Statistieken van paden
- Geassisteerde conversies
- Modelvergelijking
Met een vernieuwde overzichtspagina kunnen de conversiepaden van klanten beter gevisualiseerd worden. Je kunt bijvoorbeeld het percentage klanten zien, die converteerden na meerdere klikken op je advertenties. Je kunt ook het percentage klanten zien dat via verschillende apparaten op je advertenties heeft gereageerd, en dat ook op meer dan één apparaat heeft gedaan.
Modellen vergelijken in attributierapporten helpt je met het vergelijken van de kosten per conversie en het rendement op advertentie-uitgaven, bij verschillende attributiemodellen zoals laatste klik, op regels gebaseerd en een datagedreven attributiemodel.
Attributierapporten vind je in Google Ads door rechtsboven op het gereedschapspictogram te klikken. Ga naar ‘Meting’ en vervolgens naar ‘Attributie voor het zoeknetwerk’.
Doe onderweg meer dankzij nieuwe functies in de Google Ads app
Met de mobiele Google Ads-app kun je je campagnes in realtime volgen, belangrijke aanbevelingen bekijken en snel actie ondernemen om de prestaties te verbeteren. De afgelopen tijd is Google bezig geweest met het verbeteren van de app: het introduceerde nieuwe functies voor de optimalisatiescore en een donkere modus in de app.
Geef sneller prioriteit aan topaanbevelingen
Met de optimalisatiescore kun je prioriteit geven aan verschillende campagneaanbevelingen, zo kun je snel de prestaties van je campagnes verbeteren. Om eenvoudiger de meest kritische aanbevelingen te vinden, kun je nu je optimalisatiescores op account- en campagneniveau bekijken in het overzichtsscherm van het account. Campagnes met aanbevelingen die het meeste resultaat kunnen opleveren, worden als eerste weergegeven, zodat je hierop kunt inspelen.
Ontvang een melding wanneer je optimalisatiescore verandert
Google kan je op de hoogte houden van nieuwe aanbevelingen, wanneer je optimalisatiescore verandert ontvang je een melding in realtime. Als je hierop klikt land je op de ‘Aanbevelingen’ pagina, waar je actie kunt ondernemen om deze score te verbeteren. Wil je de meldingen ontvangen? Dan kun je deze aanzetten in de appinstellingen.
Werk nog comfortabeler met de dondere modus
De Google Ads app is nu nog comfortabeler in te zetten, dankzij een donkere modus. Als je de donkere modus al hebt ingeschakeld in de instellingen van je telefoon, zie je de donkere modus automatisch in de app. Je kunt de donkere modus ook inschakelen door naar de appinstellingen te gaan.
Conclusie
Dankzij de nieuwe biedstrategieën en een nieuw uiterlijk voor Attributierapporten, kunnen bedrijven hun conversies nog beter in kaart brengen, en verbeteringen doorvoeren. De updates zijn vooral nuttig voor adverteerders met genoeg conversiedata.
Wij helpen je graag met het meten van conversies. Neem contact met ons op.