1. Stap nu over op GA4
Er is dus nog geen reden tot paniek, maar het is wel tijd voor actie. Als je nog niet over bent op GA4 is nu de tijd om over te stappen. GA4 kost iets meer moeite om naar je hand te zetten met de juiste instellingen en rapportages, en je wilt je data ook nog even kunnen vergelijken met Universal Analytics over dezelfde periode om de verschillen in kaart te kunnen brengen.
Er is een migratie mogelijk van Universal Analytics naar GA4, maar dat werkt vaker niet dan wel. Ons advies is dan ook een schone installatie te doen, en meteen alle conversies en events weer eens goed tegen het licht te houden. Denk hier overigens niet te licht over, want de komende jaren zullen we nog wel even met GA4 moeten doen.
2. Exporteer Universal Analytics data
Er zijn tal van opties om data te exporteren uit Universal Analytics, maar als back-up zijn ze niet allemaal even geschikt. Zo kun je PDF’s exporteren van je favoriete rapporten, maar die data is niet meer te bewerken. Beter kies je voor één van de volgende opties:
Exporteer Universal Analytics data naar Google Sheets of Excel;
Exporteer Universal Analytics data naar Cloud Storage zoals Google BigQuery;
Exporteer Universal Analytics data naar een maatwerk database.
Houd bij deze afweging in het achterhoofd dat deze data snel minder waardevol wordt. Hoe vaak heb je 2 of 3 jaar oude data nog nodig? En naar welke data kijk je dan? Meestal gaat het dan om globale trends of het onderzoeken van seizoensinvloeden, en hoef je niet meer te weten hoeveel mobiele bezoekers uit Oud-Beijerland je had op 13 augustus 2018.
Het exporteren kan een aardige klus zijn, dus begin hier op tijd aan. Check ook altijd of de exports daadwerkelijk bruikbaar zijn. In sommige gevallen zijn er tools beschikbaar om het wat eenvoudiger voor je te maken, zoals de Google Analytics AddOn for Google Sheets (https://developers.google.com/analytics/solutions/google-analytics-spreadsheet-add-on) om snel data direct vanuit een Google Sheet te importeren.
3. Ga werken met GA4
Stel het configureren van GA4 niet uit, en start zo snel mogelijk met het in gebruik nemen. GA4 zit anders in elkaar, en er moet meer geconfigureerd worden. Hoe eerder je het in gebruik neemt, hoe eerder je nog wat obstakels weg kunt werken voordat je er echt afhankelijk van bent. Daarnaast vergt de nieuwe interface ook nog wel wat gewenning, dus daar kun je maar beter vast aan gewend zijn tegen de tijd dat je niet meer terug kunt vallen op het oude vertrouwde Universal Analytics.
Ben je nog niet overgestapt of heb je hulp nodig bij de implementatie, neem dan contact met ons op. We helpen je graag!