Eens in de zoveel tijd komt Google met een nieuwe versie van Google Analytics. De huidige versie ‘Universal Analytics’ dateert in de basis al van 2012, en in de tussentijd is er veel veranderd. In 2020 is Google Analytics 4, ofwel GA4, gelanceerd. Dit is nog kort door het leven gegaan als Google Analytics Web+App, wat meteen ook uitlegt waar de noodzaak lag voor een versie; apps.
Web en app tracking
GA4 is de grootste wijziging in jaren, en dat komt omdat Google gezocht heeft naar een manier om websites en apps te meten op een uniforme manier. Dat is lastig omdat een app op een heel andere manier gebruikt wordt dan websites. Er zijn vaak veel meer kleine interacties op hetzelfde scherm, daar waar je bij een website vaak een nieuwe pagina te zien krijgt. Het hele datamodel van Google Analytics 4 draait daarom om gebeurtenissen (events), en zo’n beetje alles is een event. Een paginaweergave is een event, maar een klik op een play-knop ook, een scroll naar beneden, klik op een link, gebruik van een zoekbalk, noem maar op. Iedere interactie is in principe een event, en veel daarvan worden standaard al gemeten.
Datastreams
Doordat alles nu in events wordt gemeten, is het ook het mogelijk app en web tracking te combineren op een uniforme manier. Dit doe je door meerdere datastreams in een account aan te maken. Heb je bijvoorbeeld een website, iOS app en Android app, dan voeg je drie datastreams toe in hetzelfde account. Het grote voordeel hiervan is dat je gebruikers en hun interacties kunt volgen over je verschillende kanalen. Dat gaat sowieso veel beter met GA4, vanwege alle vernieuwde identifiers die Google weet te gebruiken en combineren in de nieuwe Analytics versie.
Gebruikers identificeren
Waar Universal Analytics nog sterk leunt op cookies en eventueel een User-ID, heeft GA4 een veel uitgebreider model. Het User-ID is nu de nummer één identifier, en kun je zelf meegeven vanuit bijvoorbeeld je CRM-systeem. Daarnaast kun je Google Signals gebruiken, waarbij Google kijkt naar het ingelogde Google-account. Zijn beide niet beschikbaar, dan stapt GA4 over op het Device ID om een gebruiker te herkennen. Die wordt bijvoorbeeld opgehaald van de browser of uit de app. Google maakt hiermee een grote stap om van cookies af te komen.
Rapportages
De ervaren webanalist zal inmiddels met de ogen dicht alle rapportages in Universal Analytics weten te vinden, en dat zijn er inmiddels meer dan 150. GA4 is een stuk beperkter of compacter te noemen, het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn zo’n 20 standaardrapporten beschikbaar. Hiermee loop je al snel tegen beperkingen op, maar gelukkig zijn ze ook allemaal aan te passen. Is dat ook niet voldoende, dan kun je voor je adhoc-analyses naar de sectie ‘Explore’ gaan. Hier bouw je snel je eigen rapportage, Funnel exploration (trechterpaden) of Path exploration (gebruikerspaden). Voor de leek is het in GA4 wel een stuk lastiger geworden, want standaard is er nog weinig ingericht. Je moet dus goed weten waar je naar op zoek bent om ook snel tot de gewenste rapportage te kunnen komen.
Machine learning
Om het voor de beginners toch iets eenvoudiger te maken gaat GA4 een stuk verder in Artificial Intelligence. Je kunt de zoekfunctie gebruiken voor al je concrete vragen. Wil je weten hoeveel conversies je vorige week had? Typ dan bijvoorbeeld “conversions last week from the netherlands” en je hebt het antwoord al voor je op enter kunt drukken. Zoek je een bepaalde rapportage of admin pagina? Ook dat kun je vragen aan de zoekfunctie.
Nadelen
Kent GA4 verder nog nadelen? Jazeker. Behalve dat de leercurve flink steiler is geworden en het meer configuratie vereist, mist er ook nog een aantal zaken. Zo is de koppeling met de Google Search Console (webmastertools) bijvoorbeeld nergens meer te vinden. Daarnaast kan het een flinke klus zijn om je zorgvuldig ingerichte Universal Analytics omgeving te migreren. Alle conversies, event tracking en custom reports zullen opnieuw gedaan moeten worden en kunnen niet één-op-één worden overgenomen.
Ons advies
We zouden Universal Analytics nog niet zomaar overboord gooien. De officiële richtlijn van Google is ook als volgt:
- Nieuwe accounts kunnen het beste starten met Google Analytics 4
- Bestaande accounts op Universal Analytics kunnen het beste een GA4 account naast het bestaande account aanmaken
Zelf adviseren we ook nieuwe accounts om alles dubbel uit te voeren, totdat GA4 zeker alle gewenste functionaliteiten biedt.
Wil je starten met GA4? Start dan met het maken van een meetplan, zodat je exact weet wat je wilt meten en hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Vervolgens stem je dit af met de developers van je website of app.
Zelf GA4 proberen, maar niet direct zin om een heel account in te richten? Probeer eerst eens het demo-account van Google zelf: https://analytics.google.com/analytics/web/demoAccount
Let op! Dit voegt een Demo Account toe aan je huidige lijst met gekoppelde Analytics accounts.